Klockan är 8, det är måndag och jag har precis påbörjat min sista vecka som marketing intern på Handelskammaren. Kaffebryggaren surrar i bakgrunden och doften av nybryggt kaffe sprider sig i rummet. Jag har tagit fram mitt anteckningsblock och sitter redo framför datorn. Men jag är inte på kontoret på Fabriksgatan, jag sitter vid mitt köksbord och väntar på att Teams-mötet ska starta.
Mycket har hänt sedan jag i mitten av mars i våras påbörjade min elva veckors långa praktik hos Handelskammaren. Världen hade vänts upp och ner, och i klasschatten på Facebook strömmade det in meddelanden från klasskamrater som blivit av med sina praktikplatser och som nu var i desperat behov av nya. Jag hade turen att få påbörja min praktik som planerat, men började ändå tänka att jag kanske borde ha en plan b, just in case.
Hur utvecklingen av pandemin skulle se ut i Sverige, och vilka konsekvenser det skulle få för samhället var vid den här tidpunkten oklar. Det var illa förstås, men hur illa? Tusen frågor snurrade i mitt huvud. Hur farligt är det att bli smittad? Vilka konsekvenser kommer det här ha på ekonomin? Är de åtgärder som sätts in av regeringen och myndigheter överdrivna eller otillräckliga? Kommer jag få jobb efter min examen i juni? Och hur många sekunder skulle man tvätta händerna, nu igen?
Jag behövde aldrig söka någon ny praktikplats utan hade turen att kunna göra min praktik som planerat på Handelskammaren. Men att göra praktik i dessa tider har inneburit ett annorlunda, och framförallt nytt arbetssätt. Praktik på distans kräver inte minst otrolig självdisciplin, det innebär även att jag gått miste om mycket av det som faktiskt utgör en arbetsplats – det sociala.
Trots att praktiken fått justeras en hel del och har varit av något osocial karaktär, har jag helhjärtat blivit välkomnad av gänget på Handelskammaren och är grymt imponerad över hur man kunnat ställa om och kommit med kreativa lösningar på så kort tid. Den rådande krisen har även inneburit att det blivit extra tydligt för mig vilken viktig roll Handelskammaren har för näringslivet i regionen. Många av länets företag arbetar just nu hårt för att hantera konsekvenserna som pandemin medfört, och det är i stunder som dessa det blir tydligt hur mycket Handelskammaren gör för näringslivet – i form av stöd, att samla information och att rapportera till regeringen för att ta fram förslag på åtgärder som kommer ge verklig effekt.
En annan sak som blivit extra tydlig i dessa tider är hur viktigt det är att kommunicera, även om sättet man gör det på kanske blivit lite annorlunda. I en kris är det omöjligt att veta vad som ska kommuniceras dagen därpå, vilket innebär att det blir svårt att arbeta strategiskt. Samtidigt har coronakrisen medfört erfarenheter och insikter som jag under ”normala” förhållanden inte hade fått, och det är jag enormt tacksam för. Jag har under mina elva veckor till exempel fått möjligheten att kartlägga och utvärdera Handelskammarens kriskommunikativa arbete under coronakrisen, vilket har varit otroligt lärorikt. Att lära sig av både egna och andras erfarenheter under en kris är ju faktiskt något utav det viktigaste för att förbereda sig för det oförutsägbara.
Framförallt är jag väldigt tacksam över att ha fått möjligheten att vara med och göra skillnad för näringslivet i länet, det känns särskilt viktigt i dessa tider. Jag är även otroligt imponerad och berörd över den omtanke och medmänsklighet som går att se på så många håll runt om i länet. Det är oerhört fint att se så många företag, inom olika branscher, ställa om sin verksamhet för att hjälpa till och för att stödja sjukvården och näringslivet. Jag hoppas att omtanke och medmänsklighet är någonting som vi alla kan ta med oss när vardagen återgår till det ”normala” igen.
Efter den här krisen kommer världen att se annorlunda ut. Det kommer med stor sannolikhet bli en omställning för alla, vilket givetvis kommer att kännas tufft. Samtidigt måste vi ha i åtanke att även om det inte alltid blir som man har tänkt sig, så blir det oftast bra ändå – det handlar bara om att tänka lite annorlunda.
Clara Ericsson
Marketing intern, Handelskammaren i Jönköpings län
clara.eriksson@handelskammarenjonkoping.se