DEBATT | Publicerad i Jönköpings-Posten 19 mars 2021
Under våren 2021 kommer regeringen lägga fram en proposition till riksdagen för förslag till ny planperiod samt ekonomiska ramar för åtgärder för underhåll och investeringar av infrastrukturen i Sverige. Det är nu ett mycket viktigt läge att påverka det kommande decenniets infrastruktursatsningar.
Efter många år av eftersatt underhåll krävs rejäla satsningar för att nå en rimlig standard på såväl väg som järnväg i vårt län. Handelskammaren anser att det är viktigast att identifiera de brister i väg- och järnvägsnätet som mest hämmar tillväxtpotential för länets näringsliv. Att satsa på en utbyggd och väl underhållen infrastruktur är avgörande för vårt näringslivs framtid. För fortsatt investeringsvilja i länet. För kompetensförsörjning till länets företag.
Jönköpings län har en hög grad av arbetstillfällen inom industrin och med dess utveckling följer tillväxt inom tjänsteföretag. Många av länets företag verkar i dag på den globala marknaden och för att fortsätta vara en aktör i konkurrensen krävs det att industrin fortsätter utvecklas.
Ett uppenbart hinder för utveckling och tillväxt för företag i länet är kompetensförsörjning. Många företag, inte minst i industrin, vittnar om hur de tappar eller inte kan rekrytera personal för att de inte kan eller vill pendla till och från jobbet. Länet har en stor spridning av företag i alla kommuner och studier visar att människor i vårt län pendlar i mindre utsträckning än rikets genomsnitt. Det är mer eller mindre omöjligt att arbetspendla på annat sätt än bil i dag mellan exempelvis Jönköping och Gnosjö, Eksjö, Vetlanda, Gislaved. Att pendla kollektivt från Jönköping till Vetlanda innebär en resa på 1 timma och 43 minuter. För företag i Gislaveds kommun är det mycket svårt att rekrytera från Jönköping på grund av att Nissastigen inte bara är långsam, utan direkt farlig. Att åka kollektivt mellan Gislaved och Jönköping tar i bästa fall 90 minuter enkel väg.
Handelskammaren anser att det ska gå att pendla mellan Jönköping, eller annan regionhuvudort, och länets kommuner på under en timme. Det skapar möjligheter för enskilda individer att göra karriär och för attraktiva företag att rekrytera och behålla personal med rätt kompetens.
För att detta ska vara möjligt behöver de objekt som nu ligger i nationell och regional plan genomföras och följa med i ny plan. Nämligen elektrifieringen av järnvägssträckan kallat Y:et som går mellan Jönköping, Nässjö via Vaggeryd och ner till Värnamo samt elektrifiering av järnvägen mellan Nässjö och Eksjö.
Därutöver:
- En upprustning och elektrifiering av järnvägen mellan Nässjö och Vetlanda för att möjliggöra direktpendling från Jönköping.
- Gör Nissastigen, väg 26, mellan Smålandsstenar och Jönköping mötesfri och tillsätt viltstängsel. Sänkning till 80 km/h har minskat benägenheten att pendla betydligt.
Helena Zar Vallin, vd Handelskammaren Jönköpings län
Annika Cederfeldt, ansvarig näringslivspolitisk utveckling Handelskammaren Jönköpings län