MEDLEMSREPORTAGE
Det har varit en händelserik vår för Helena Hjalmarsson och hennes kollegor på nystartade Digtory. En period där de tänkte passa på att bygga upp nya verksamheten nu när de trodde att det skulle lugna sig på marknaden, men i stället blev det raka motsatsen. Vi bestämde träff med Helena för att få om hur det började, deras satsning och vad som är viktigast för att regionen ska kunna ta nästa steg.
Digtory, berätta – vilka är ni?
– Vi buntar ihop kommunikatörer och digitala affärsutvecklare för att kunna bemanna marknadsavdelningar med den kompetens som företagen behöver. Det som gör oss unika är att vi använder oss av utbildning och coachar företag i förändringsresor. För oss är det oerhört viktigt att föra vidare den kunskap som vi besitter till våra kunder. Ju mer företagen kan, desto ”djupare” kan vi jobba. Vi har också haft förmånen att ha kunder med oss sedan en lång tid tillbaka, med tanke på den erfarenhet vi har sedan tidigare och de relationer som vi lyckats bygga med dem.
Men berättelsen om Digtory börja redan för några år sedan.
Helena drev tidigare Din Webbstrateg tillsammans med Torbjörn Noaksson. Under en tumultartad period, dels för Din Webbstrateg, dels för Helenas egen del, träffade hon Anna Wildefjord och Martina Wipa från Knockify. Två personer som jobbat med digital kommunikation och marknadsföring under många år.
– Med Anna och Martina kändes det rätt! De såg till att lyfta mig när jag behövde det som allra mest och vi såg till att peppa varandra. Vi samverkade med kunder och jobbade redan som om vi vore ett bolag. Därför blev det också ett naturligt steg att slå ihop oss och dela lika. Vi startade då koncernbolaget Digital Talent Group. Vi kände inte att vi ville använda eller spinna vidare på vare sig Knockify eller Din Webbstrateg. Vi ville hitta något nytt baserat på Digital Victory, för det var det vi ville leverera. Därav namnet Digtory!
Med Digtory vill de förmedla en lyxig känsla av kompetens, styrka och innovation – samtidigt som de vill ett avskalat förhållningssätt till marknaden och kunna ”hänga” tillsammans med sina kunder. Men det finns ändå något som präglar Digtory i allt de gör.
– Vi jobbar oerhört mycket med passion och hjärta. Vi strävar efter att vara öppna, ärliga och rakryggade – vi vill kunna stå upp för allt vi gör. Vi har heller inga typiska kunder, vilket vi verkligen märkt det senaste halvåret då vi coachat säkerligen 50 olika bolag. Vi jobbar med alla som står inför en digital förändringsresa. Det kan innebära att vi kan komma in när kunden inte vet vart de ska börja: ”Vi står inför en förändringsresa där vår digitala infrastruktur är en del, var börjar vi”. Eller, ”Vi har en digital plattform/hemsida, men vet inte hur vi står oss mot våra konkurrenter”. Eller, ”Vi vill knyta affären närmre oss, vi jobbar enbart med B2B för vi vänder oss mot proffskunden, men har märkt att vi behöver även kommunicera med slutkund då de kommer i kontakt med vad vi säljer. Hur gör vi det” – och så vidare.
– Med de 15 års erfarenhet av digital kommunikation och 18 års erfarenhet av digital affärsutveckling som vi har tillsammans, kan vi leverera operativt och strategiskt inom: analys, styrdokument/kravställning, till implementation och rapportering.
Så, hur har den senaste tiden varit?
– Det har varit ganska mycket! Vi hade tänkt passa på och bygga upp verksamheten, tänkte ändå att marknaden skulle lugna sig, men det har blivit raka motsatsen. Jag, Martina och Anna driver nu verksamheten utåt och vi kör platt organisation – ingen tillsatt vd. Jag ansvarar för marknad, min roll utåt är Marknadschef och Senior Digital Business Developer (grunden i digital affärsutveckling). Martina ansvarar för teamet och hennes roll är Digital marknadskoordinator (grunden i betald annonsering via digitala kanaler och content). Anna ansvarar för utbildning, hennes roll är Digital strateg (grunden i sociala medier med fokus på mycket content och annonsering).
Under träffen med Helena hann vi även prata om vad som är viktigast för att kunna ta nästa steg; dels för Digtory, dels för regionen.
– Praktiskt sätt handlar det nu om att få ut vår nya grafiska profil och vår nya webb på plats. Men i det stora hela handlar det nu mycket om att behålla den arbets- och projektprocess som vi tagit fram, men också de områden som vi jobbar med. Knockify och Din Webbstrateg har lyckats komplettera varandra väldigt bra och det är därför vi är där vi är nu med Digtory. Vi jobbar för fullt med att synka oss i vårt nya team. Det känns extra roligt nu när vi är flera med samma intressen, för då kan vi också driva företaget framåt på ett helt annat sätt.
– Målet med Digtory är att bygga en utbildningsportal på fler språk (vi håller på) och lansera den i Knockifybolaget. Knockify kommer att ägas av Digital Talent Group AB som i dag äger Team Digtory AB. Vi drivs av att göra det omöjliga till möjlighet, och det är något som även personligen alltid sporrat mig i allt jag gjort. Oavsett om det varit i jobbsammanhang där man fått möjlighet att ”nörda” ner sig, eller när jag höll på med hästar.
– För regionens del när det kommer till utveckling så tror jag att det är viktigt att:
- Ta tillfället i akt och lär känna era kunder och deras förväntningar på er.
- Gör en ordentlig omvärldsanalys och titta på er verksamhet, hur ni kan hjälpa era kunder.
- Ta fram era KPI:er, kom överens om vilka av dem som är mätbara digitalt så ni kommer i gång med uppföljningen. Och därefter är tryggare i hur ni ska forma, utveckla samt optimera er kommunikation.
- Fundera på er storytell. Matchar den det ni marknadsför i dag?
- Vad vet inte kunderna om er? Finns det utvecklingsmöjligheter i ert utbud?
- Definiera era utmaningar förutom den ekonomiska faktorn. Se över interna resurser och dess kompetenser. Kanske finns det någon ute på golvet som kan hjälpa till med kommunikationen externt osv osv osv.
- Har ni en traditionell säljavdelning, be er utvecklare att se över funktionen ”boka online möte med säljare”.
- Se över er affär, hur kan ni jobba smartare med er process?
- Vad behöver era kunder av er för att de ska kunna bli en bättre kund? Hur säljer ni era produkter tjänster i dag? Via traditionell offert? Kan ni hjälpa kunden med FAQ/chatt eller liknande smartness funktioner för att knyta affären tidigare? Osv osv osv.
- Realisera aktiviteter, våga testa för att vinna.
- Ta hjälp utifrån, så ni får till en tydlig prioritering.
Vi på Handelskammaren är oerhört inspirerade och glada över att vi får vara med och följa Digtorys resa. Vi önskar de varmt lycka till!