Helena Nordström är företagaren som älskar förändring! Hon har alltid haft ett stort intresse för marknadsföring och till vardags driver hon Placebrander, ett företag som jobbar med platsmarknadsföring. Nu är Helena aktuell som ny nätverksledare för ett av Handelskammarens nätverk för marknadschefer.
Intresset för Handelskammarens Marknadschefsnätverk har sedan starten 2019 ständigt ökat, så till den grad att det blev dags att starta ytterligare en grupp, vilket vi nu gör tillsammans med Helena Nordström i spetsen.
Helena, vem är du? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är en företagare som älskar förändring, att vara utomhus och att få jobba i spännande sammanhang – gärna där samhälle och teknik möts. Till vardags driver jag Placebrander AB tillsammans med Anna Österlund. Jag är också styrelseordförande i digitaliseringsbyrån Gaia i Norrköping. Jag är 39 år och bor på Huskvarnaberget tillsammans med min sambo och våra två små barn på 0 och 3 år. På fritiden är det familj och utomhusaktiviteter som gäller, gärna i stallet.
Hur ser din bakgrund ut?
Marknadsföringsintresset har alltid funnits där. Min mellanstadielärare frågade mig om jag ska jobba på reklambyrå när jag blir stor. I botten har jag en magisterutbildning inom media och marknadsföring från Linköpings universitet. Därefter har jag bland annat jobbat som marknadschef och delägare i Skill samt marknadschef på Destination Jönköping. Jag har också haft flera styrelseuppdrag där marknadsfrågorna verkligen är av strategisk karaktär. Lite extra stolt är jag över att ha grundat Årets unga ledande kvinna och blir varm i hjärtat över att se hur det drivs vidare.
Hur kommer det sig att du nu är nätverksledare?
Jag är jätteglad över att ha fått frågan från Handelskammaren och kände direkt att här kan jag nog både bidra och så kan det ge mig lite ny utmaning. Jag har lett liknande nätverk med VD:ar och marknadschefer inom destinationsmarknadsföring. Jag har en del lärdomar och framgångsfaktorer därifrån med mig in i det här.
Jag tror att vi alla har behov av att möta likasinnade som jobbar i andra verksamheter. Att kliva ur vår vardag och stretcha hjärnan med andras perspektiv. Och att skapa värdefulla relationer att ha nytta av för lång tid framåt.
Hur kommer din roll i nätverket se ut?
Att hålla ihop, kalla samman och ansvara för att nätverkets innehåll designas utifrån deltagarnas behov. Jag ska också leda samtal och övningar, bjuda in gästföreläsare och ge idéer på nya infallsvinklar. Det viktigaste är att löpande vara lyhörd för deltagarnas behov.
För vem passar nätverket?
Alla som jobbar med marknadsfrågor på strategisk nivå. Där finns många härliga utmaningar att diskutera och skeenden i omvärlden att ha koll på.
Vad är din förhoppning med nätverket?
Att varje deltagare känner att de efter nätverksträffarna utvecklats i sin roll som marknadschef. Jag hoppas också att deltagarna ska kunna connecta med varandra på ett bra sätt och vilja hålla kontakten även efter nätverkets slut.
Vill du veta mer om nätverket? Läs mer HÄR.