Att göra affärer med Norge, som har en kultur relativt lik Sveriges borde väl inte vara så svårt? Likheterna till trots finns en hel del utmaningar för företag som vill börja arbeta gentemot den norska marknaden. Vid dagens Trade Talks, som är ett samarbete inom internationell handel på initiativ av Sveriges regionala handelskammare, diskuterades möjligheter och utmaningar för den norska marknaden.
Norge är vår största exportmarknad och viktigaste handelspartner inom flera områden som erbjuder en marknad med stora affärsmöjligheter för många svenska företag. Det faktum att Norge inte är med i EU och den inre marknaden innebär dock en hel del byråkratiskt krångel.
– Många företag blir överraskade över att det inte är så lätt att göra affärer med Norge. Det gäller att vara väl införstådd i importtullar, momsregler och bolagsetablering, säger Henrik Dahlström, vd för Handelskammaren i Jönköpings län som också modererade dagens seminarium från Västsvenska Handelskammaren i Göteborg.
På seminariet medverkade Handelskammarens medlemsföretag Hestra Handsken som berättade om sina erfarenheter av att göra affärer i Norge. 70 % av företagets omsättning utgörs av export och Norge är en mycket viktig marknad.
– För oss har det varit viktigt att uppfattas som en lokal leverantör och att slutkunden ska känna att det är enkelt att göra affärer med oss, berättar Claes Magnusson, ägare och tidigare vd på Hestra Handsken.
Till en början arbetade Hestra Handsken via norska agenter, men valde tidigt att bygga upp ett eget dotterbolag med säljorganisation i Norge. Claes Magnusson berättar att all tullhantering sköts inhouse och att de på så sätt har kontroll över hela leveranskedjan från tillverkningen i Sverige till slutkunden i Norge.
– Vi upplever att det är väldigt trevligt att göra affärer med Norge, men man måste förstå att det finns skillnader vad gäller språk och affärskultur. Det gäller också att ha koll på tullregler och att fraktkostnaderna är mycket högre i Norge.
Trade Talks reder ut frågetecken
Trade Talks by Swedish Chambers är ett gemensamt initiativ inom internationell handel på initiativ av Sveriges regionala handelskammare i samarbete med svenska utlandshandelskammare och marknadsexperter.
– Vår förhoppning är att detta digitala forum ska hjälpa exporterande och importerande bolag, men även företag som funderar på att börja arbeta på en internationell marknad, säger Henrik Dahlström.
Senare i höst kommer Trade Talks-seminarier att arrangeras om Japan, Spanien och Mexiko.
Stora möjligheter med internationellt nätverk
Handelskammaren erbjuder flera tjänster inom internationell handel. Förutom hjälp med handelsdokument, rådgivning och marknadsanalyser, finns ett stort internationellt nätverk med experter på Svenska handelskammare i 27 länder runt om i världen. Som medlem i Handelskammaren i Jönköpings län har företag tillgång till detta nätverk med experter.
– Det internationella nätverket är en fantastik möjlighet för alla företag som vill göra internationella affärer. Vår målsättning är att kunna erbjuda våra medlemsföretag de bästa förutsättningarna vid etablering i andra länder, säger Henrik Dahlström.
Har du frågor om våra tjänster inom internationell handel?
Kontakta Henrik Dahlström på 076-118 33 97 eller henrik.dahlstrom@handelskammarenjonkoping.se