Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Jesper Steen: Vägen mot en starkare arbetslinje
25 mars, 2021

Jesper Steen: Vägen mot en starkare arbetslinje

GÄSTKRÖNIKA

Det är tufft att driva företag i Sverige. Under mina tolv år som vd för Jönköping City såg jag många småföretagare kämpa dagligen. Det måste skapas bättre förutsättningar för småföretagare. Det är en stor insats att driva företag, ofta genom att belåna hus och hem, men även i form av antal timmar som läggs ner. De skapar oftast inte bara jobb åt sig själva, utan även åt andra och bidrar i stor del till vår gemensamma välfärd. Därför behöver uppsidan vara större.

2019 undersökte konsultbolaget WSP 67 svenska stadskärnor och Jönköping blev den stadskärna med bäst framtidsutsikter i Sverige. Det är jag stolt över. Tidigt i min karriär hade jag en chef på Isaksson Gruppen i Habo som visade oss bilden av väderkvarnar och vindskydd som jag sedan dess alltid har haft med mig. När förändringens vindar blåser bygger vissa vindskydd – andra väderkvarnar. I dagens pandemitider behöver man dessutom kavla upp ärmarna lite extra, vara prestigelös och pröva sig fram med alla medel och metoder.

I JP läser vi att den politiska majoriteten vill bygga sommargågata på Östra Storgatan (från Hovrättstorget till Kristine kyrka). Många som driver verksamhet där vill inte det. Om vi bortser från sakfrågan (där politikernas vilja ofta är att begränsa biltrafiken och verksamheterna har en viss övertro till parkeringarna). Varför pratar man inte med varandra? All framgångsrik utveckling och förändring görs i bred samverkan! Vi har alla olika perspektiv och ibland olika lösningar på saker, men att inte prata med varandra och inte samverka är inte rätt! Detta enkla exempel sätter fingret på något viktigt. Många småföretagare känner frustration över stat och kommun. Det är verkligen inte bra. Små och medelstora företag sysselsätter nämligen flest människor, jämfört med andra kategorier av företag och organisationer. Sammantaget gör det dem till Sveriges största arbetsgivare. I tre av fyra kommuner står småföretagen med sina medarbetare dessutom för den största andelen av de kommunala skatteintäkterna.

Vi läser ständigt om olika stödpaket och när småföretagare får uttala sig om dessa hör vi att det är krångligt, svårt, byråkratiskt och att det tar väldigt lång tid att få pengarna – om man ens får några. Vi måste ändra på detta. Och det är nu! Enligt organisationen Företagarna lägger en företagare i snitt ner tio timmar i veckan på administrationen (före pandemin). Mycket av denna tid utgörs av administration av regler från myndigheter. Regler behövs, men de måste vara enkla, effektiva och samtidigt ge möjlighet för företag att utvecklas. En företagares tid ska läggas på att driva företag – inte administration. Vi måste ha ett system som gynnar företagande och som ger människor rätt förutsättningar att våga satsa. Många företagare upplever dessutom att deras skattemedel inte används effektivt. Skatteuttaget för företag och företagande måste minska. Enligt Företagarna skapas fyra av fem jobb i små- och medelstora företag. Därför måste det bli enklare att starta och driva företag i Sverige.

Corona-viruset skyndar på många av utvecklingstrenderna. Det som är mest påtagligt är självklart digitaliseringen. Många företag och varumärken behöver utveckla sig för att uppfattas som att de inte sitter fast. Vi har alla ett stort behov av att förnya oss i spåren av pandemin. Vi vill förstärka kontrasten till hur tråkigt livet var under pandemin. Vi ser starka värderingsförändringar mot lokal produktion och lokala värdekedjor, personifiering och ledare som vågar träda fram blir fortsatt viktigt. Framtidens kommunikation handlar om två saker. Den ena är datadriven, kanalorienterad och handlar om hur man driver trafik. Den andra – och viktigaste – är förmågan att vara en stark berättare, att beröra och skapa känslor. Berättelserna kan sedan spridas genom det datadrivna och kanalorienterade. Framgångsrik kommunikation kommer än mer att vara beroende av att beröra och skapa känslor. Därför känner jag mig trygg i att äga en byrå som är expert på just det. Jag är stolt över att vara småföretagare och därmed vara en av många som är samhällets stöttepelare. Fler borde hylla småföretagande.

När pandemin är över gäller det att stärka arbetslinjen och med rätt förutsättningar från politiken kommer fyra av fem arbetstillfällen skapas i mindre och medelstora företag.


Jesper Steén
Vd och delägare Bolt Kommunikationsbyrå AB
jesper.steen@bolt.se
+46 709 699 147

Fler inlägg

Nyheter

Rundabordssamtal om den viktiga energifrågan.

Rundabordssamtal med Energiministern och företagsrepresentanter från länet.

Läs mer
Nyheter

Välkommen till en handlingskraftig höst!

KRÖNIKA | Helena Zar Vallin: Vi genomför nu ett antal satsningar. För att kunna vara handlingskraftiga, men framför allt för att verklige...

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari