Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Jonas Ekeroth: Hur många frisörer behöver vi egentligen?
18 juni, 2019

Jonas Ekeroth: Hur många frisörer behöver vi egentligen?

Våra unga är vår framtid! De drömmar och visioner som finns om vad de vill göra i framtiden, vad de vill jobba med, de bygger vår framtid. Det är vår uppgift att stödja och hjälpa dem att förverkliga drömmarna, men också placera dem i ett sammanhang som stärker arbetsgivarna.

Skolan är skattefinansierad. Du och jag finansierar ungdomarnas skolgång och så ska det vara! Men innebär det inte att vi kan sätta krav? Är vi inte skyldiga att inspirera till att fler utbildar sig till yrken som är väsentliga för vår framtids tillväxt? Är det inte dags att vi ställer oss frågan ”hur många frisörer behöver vi egentligen”?

Arbetsförmedlingen konstaterar i sin befolkningsrapport från den 4 april 2019 att vi står inför stora utmaningar. Det är ett faktum att befolkningen i arbetsför ålder minskar i flera län. Jönköpings län klarar sig bra, men utan att glänsa. Det allvarliga är dock att den arbetsföra befolkningen växer i huvudorter medan mindre städer och landsbygd tappar invånare i arbetsför ålder samtidigt som andelen äldre växer. Jag gissar att fler än jag oroas mycket av detta faktum.

En slutsats jag drar är att vi måste fokusera på att inspirera våra unga till att vilja utbilda sig för att så småningom kunna söka sig till de bristyrken som vi har så många av. Samtidigt drar jag slutsatsen att arbetet börjar i skolan där just dina barn går. Målet måste vara att göra allt vi kan för att råda bot på kompetensbristen där den finns, det vill säga hos arbetsgivarna i länets samtliga 13 kommuner. Och vi har många arbetsgivare utanför de stora befolkningscentrena, inte minst är den tillverkande industrin ett bevis på detta faktum.

Handelskammarens uppfattning är att nu får det vara slut på prat – det är dags att agera! Det är dags att agera tillsammans och gemensamt som arbetsgivare. Enskilda satsningar är jättebra! Men problemet är så stort att det kräver gemensamma initiativ för att nå framgång över hela linjen.

Av den anledningen lanserar vi Arbetsmarknadskunskap. Genom att inspirera ungdomar från årskurs 7 på högstadiet till årskurs 3 på gymnasiet. Syftet är att skapa en större förståelse hos unga, att få dem att tänka till och göra medvetna studie- och yrkesval. Vi tror att det ökar möjligheterna för en hållbar kompetensförsörjning över tid och en bättre matchning på framtidens arbetsmarknad.

Ska Arbetsmarknadskunskap bli verklighet krävs det att vi var och en är beredda att gemensamt investera i vår framtida kompetensförsörjning. Resultatet ser vi först om 4–5 år – som tidigast! Just nu åker vi runt bland potentiella samarbetspartners, det är så vi kallar de arbetsgivare som är beredda att göra något, och diskuterar finansieringen. Vår förhoppning är att Region Jönköpings län är en samarbetspartner, att länets 13 kommuner förstår samarbetets potential och att ett drygt 50-tal privata arbetsgivare känner sig manade.

Är du en samhällsbyggare? Är ditt företag? Vill ni bli en samarbetspartner i Arbetsmarknadskunskap? Skicka ett mail eller slå mig en signal så kommer jag ut och berättar mer.

Fler inlägg

Nyheter

Annika Cederfeldt kommer tillbaka till Handelskammaren

PRESSMEDDELANDE | Annika Cederfeldt kommer tillbaka till Handelskammaren Jönköpings län som näringslivspolitisk chef efter en tid som enh...

Läs mer
Nyheter

Årets unga ledande kvinna är nominerade till ”Årets marknadsförare – Guldstickan”

I samband med Jönköpingsgalans galabar på Nybergs bil offentliggjordes de tre finalister som gör upp om utmärkelsen ”Årets bästa marknads...

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari