I fortsatt samtal med näringslivet i regionen märker vi att vissa av våra företag och branscher är starkt påverkade av coronavirusets effekter, medan andra inte är det. Vissa har även lyckats att snabbt ställa om till produktion som går att utföra, men som också efterfrågas. Besöks- och eventbranschen har det tyngst.
Många röster höjs om de åtgärder som sätts in. Kommer de räcka? Eller ens nå fram? Underleverantörer till bilindustrin bromsar på samma sätt som bilindustrin. Andra företag som skulle kunna producera har problem att få fram komponenter, vilket gör att produktionen inte är möjlig. Transportkostnader skjuter i höjden och blir en allt för hög andel av det totala inköpet. Många bemanningsföretag har det också mycket tufft.
Positivt är att länets plastindustri ställer om till att producera eller leverera bland annat till vården, och det är en stor uppslutning kring det! Och visst märker vi av att det finns en kreativitet i näringslivet i arbetet att stötta varandra, även branschöverskridande. Exempelvis uppmuntras medarbetare att beställa lunch från de lokala restaurangerna.
Däremot finns det nästan inte ett företag som inte rustar för att gå ner i korttidsarbete; i närtid, om en eller ett par månader. Att låta personalen gå ner i tid för att minska kostnaderna och snabbt klara att starta om ses som en bra åtgärd, men det finns oro och förbättringar att göra:
- Handläggningstider och svar måste bli korta, så att inte ny osäkerhet sätter in. Pengarna måste komma snabbt.
- Administrationen måste vara enkel och tydlig.
- Upplägget med de olika nivåerna upplevs onödigt krångliga.
- Kompensationen från regeringen bör också öka. Företagen får i dag stå för en alltför stor del själva, vilket gör att kompensationen inte blir tillräckligt kraftfull när läget är kritiskt!
Det är mycket kritik i näringslivet kring åtgärden att skjuta på skatterna då det blir en alldeles för hög ränta. Det råder också oklarheter i vad som gäller kring styrelseansvaret när företagen inte klarar av att betala de uppskjutna skatterna. Frågan är hur många företag som kommer kunna nyttja möjligheten i slutändan?
Många upplever det positivt med den sänkta arbetsgivaravgiften, men att det är för lite. Dessutom väcks kritik att fler företag skulle få nyttja den, inte bara de mindre.
Fler företag har nämnt den rejält höjda transportkostnaden som nu existerar i globala sammanhang. De är så pass höga att inköp inte kan genomföras. Vad kan göras för att öppna upp för en global fungerande handel igen?
Många företag har haft stora kostnader för sjukfrånvaro och VAB redan under mars. Staten bör ta kostnaderna retroaktivt för mars månad.
För att komma ur den onda spiralen bör regeringen se till att åtgärderna är tillräckligt kraftfulla på kort sikt och direkt konsumtionsfrämjande (tillfälligt sänkt moms?!) på lite längre sikt. Ekonomin behöver kunna komma på fötter igen så snabbt det bara går.
Dessa signaler är inskickade till regeringen via vår veckovisa rapportering! Slutligen vill jag även understryka att jag är mycket tacksam för att ni tar er tid att uppdatera oss på Handelskammaren om hur er situation er ut!