Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Ludvig Göhlin: “Hela Jönköpings län är unikt, och det ska vi dra nytta av”
19 januari, 2021

Ludvig Göhlin: “Hela Jönköpings län är unikt, och det ska vi dra nytta av”

Ytterligare ett av de nya namn som valdes in i Handelskammarens styrelse förra året var Ludvig Göhlin, vd för Gnosjö-företaget Göhlins som grundades redan 1912. Vi hördes på telefon för att få höra mer om vilka frågor han brinner lite extra för, varför det är så viktigt att nätverka samt varför företagare också har ett stort ansvar att investera i bygden.

Med Ludvigs erfarenhet direkt från Gnosjöbygden och hans driv för frågor som inte bara rör länet, utan framför allt för våra företag, är han en stark tillgång för Handelskammarens styrelse.

Ludvig, vem är du? Berätta mer om dig själv!

– Jag är främst uppvuxen i Gnosjö. När jag var 14 år flyttade vi i familjen till Spanien där jag gick på internationell skola i tre år, sedan flyttade vi tillbaka hem. Innan jag började på Göhlins pluggade jag ekonomi och entreprenörskap. På fritiden lägger jag en hel del tid på golf och padel. Jag kan villigt erkänna att jag verkligen fastnat i “padel-träsket” och det har blivit en och en annan tävling.

– Väl på Göhlins började jag köra budbil och därefter har jag jobbat på lagret, samt både inne- och utesälj. Och nu, sedan ungefär 2,5 år tillbaka, är jag verksam som vd. Alla dessa olika steg och erfarenheter som jag har med mig har gett mig en stor styrka i min roll som vd.

Ludvig Göhlin, vd Göhlins. Foto: Göhlins.

Hur kommer det sig att du sitter med i Handelskammarens styrelse? 

– Jag fick ett samtal från valberedningen att de hade fått in mitt namn som förslag på potentiell kandidat, vilket jag tror kan ha och göra med att jag lite representerar den berömda “Gnosjöandan”. Jag tyckte att det lät intressant, men visste inte så mycket mer – och inte heller om Handelskammarens arbete på djupet. Självklart är detta något som bara blir mer och mer intressant, ju mer man vet. Bara styrelsens nätverk i sig är ju väldigt kul och brett!

– Jag har även tidigare erfarenhet från styrelseuppdrag på Göhlins, även inom två externa bolag där ett är inom IT, vilket är väldigt roligt.

Vilka frågor brinner du (personligen) lite extra för? 

– Jag brinner verkligen för bygden och vårt företagande. Det är något som jag också är väldigt stolt över, vår unika behjälplighet till varandra. Personligen älskar jag också att nätverka! Jag får inte bara möjlighet att lära mig av andra människor, jag får också chansen att ta till mig ny kunskap inom exempelvis hur produktionsbolag fungerar. Att nätverka är ju även något som är väldigt viktigt för Handelskammarens del för att få med fler företagare och politiker.

– Jag har tidigare haft låg kunskap kring Handelskammaren och dess arbete som organisationen bedriver. Nu inser jag verkligen vilket fantastiskt jobb som görs och varför; att ge företagen en plattform att samlas kring och utvecklas tillsammans – det är oerhört viktigt! Jag är ju en del av nästa generation och vill därför inte bara sitta och “klaga”, jag vill göra det jag kan för att vara med och påverka. Som exempelvis i Gnosjö, där behöver vi alla hjälpa till och se till att det händer något i bygden. Hela Jönköpings län är unikt, och det ska vi dra nytta av!

Vilka frågor tror du är viktiga för Handelskammaren att driva?

– Vi behöver bättre förbindelser, både inom och utom länet – till exempel den nya stambanan. Oavsett hur tråkigt det än låter, så är det oerhört viktigt för vår framtid! Fortsätter det åt ”fel” håll nu så kommer vi ha ännu större problem än vad vi redan har med att hitta rätt kompetens. Frågor som rör näringslivet är inte bara politikers ansvar, det handlar lika mycket om företagares ansvar.

Vad är viktigt för att Handelskammaren ska kunna ta nästa steg?

– Framför allt det som Helena och Annika gör är superviktigt, nämligen att träffa företag. Att visa sig bland länets bolag, nätverka, prata och lyssna på dem. Det tror jag kommer spela väldigt stor roll!

– Vi behöver också bli bättre på att marknadsföra och berätta om Handelskammarens helhet, vad organisation gör och arbetar för. Det är så mycket mer än exempelvis stambana och vägar. Det är lätt att ta för givet att kunder känner till och vet vad man gör, men det är inte alltid fallet. Vi är på rätt väg, men vi har lite kvar och det kommer ta tid.

Vad är viktigt för att regionen ska kunna ta nästa steg?

– Denna region är otroligt intensiv med företag. Därför måste vi lyssna mer på vad företagen i regionen behöver. De är det viktigaste vi har! Gör det enklare för företagen att bedriva sin verksamhet.

– Sedan är det ju också lika viktigt att företagen bidrar med att investera i bygden, precis så som kommunerna gör. Vi kan inte bara förlita oss på att kommunerna ska göra så att det blir mer attraktivt att bo och jobba här.

Framtiden, vad tror du om den?

– Svår fråga… Jag drömmer nog i och för sig lite hela tiden. Men det jag mycket funderar kring är hur vi ska lösa och knäcka koden med att dels locka hit folk, dels få de som redan bor här att stanna kvar. Förhoppningen är att den mentalitet som redan finns här i länet samt hur vi jobbar och hjälper varandra, att den lever kvar och är unik!

Clara Ericsson

Kommunikatör

clara.ericsson@handelskammarenjonkoping.se

070-733 60 82

Fler inlägg

Näringspolitik

Globalisering? Kan läget bli mer ovisst?

KRÖNIKA: Den ökade digitaliseringen öppnar upp möjligheten för att finna nya geografiska marknader. Globalisering helt enkelt. Det har i ...

Läs mer
Näringspolitik

Riksdagens beslut: Arbetsmarknadens behov får betydelse vid planering av vissa utbildningar

Igår släppte Skolverket planerings- och dimensioneringsunderlagen för alla Sveriges regioner. Riksdagen har fattat beslut om ändringar i ...

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari