Konjunkturbarometern hösten 2023 markerar en tid av ekonomisk utmaning och osäkerhet. Den visar på hur lågkonjunkturen har en negativ påverkan på näringslivet och illustrerar detta genom flera kritiska aspekter. Minskad konsumtion är en av de tydligaste faktorerna till ordernedgång, vilket i sin tur skapat oro i näringslivet. Samtidigt fortsätter Rysslands invasion av Ukraina att sätta sin prägel på ekonomin genom stigande priser.
Rapporten inkluderar resultat från en enkätundersökning genomförd av Handelskammaren Jönköpings län såväl som hänvisning till källor som Statistiska central byrån (SCB), Arbetsförmedlingen och Konjunkturinstitutet (KI).
Lägre orderingångar till följd av prisökningar
När vi ser till den aktuella situationen, kan vi dra slutsatsen att priser har fortsatt sin uppåtgående trend, och detta har lett till ännu lägre orderingångar än de vi såg för sex månader sedan. Den rådande globala osäkerheten har gjort det svårt för företagen att göra framtidsspekulationer. Trots detta indikerar enkäten som ligger till grund för den här rapporten, att det råder en försiktig optimism och att det finns en potentiell ökning i orderingångar inom det kommande året.
Företagen påverkade av den svaga svenska kronan
Handelskammarens enkät ger indikationer på att företagen lider av den svaga svenska kronan, särskilt eftersom de flesta inköpspriser är kopplade till dollarn eller euron. Det krävs nu mer svenska kronor för att köpa dessa valutor, vilket har ökat företagens kostnader. Denna situation tycks bidra till att inflationen fortsätter att vara hög och att lågkonjunkturen fördjupas.
Färre företag lägger varsel men färre planerar att genomföra anställningar
Positivt i undersökningen är att det relativt få företag i Jönköpings län som överväger att lägga varsel, men å andra sidan visar färre företag, jämfört med föregående två år, planer för anställningar. I höstens konjunkturbarometer anger 37% av företagen att de planerar att genomföra anställningar under de närmsta sex månaderna. Vilket är en lägre siffra än i våras då 45% av de företag som ingick i undersökningen hade för avsikt att genomföra rekryteringar under den kommande sexmånadersperioden.