Handelskammaren har identifierat nya stambanan som en kärnfråga för näringslivet och sista partiet ut med samtal med våra regionala riksdagsledamöter var Sverigedemokraterna (SD). Helena Zar Vallin, Annika Cederfeldt och Mattias Bransmo träffade Angelica Lundberg, riksdagsledamot för SD från regionen, samt Patrik Jönsson, även han riksdagsledamot, med gedigen erfarenhet av järnväg samt med i trafikutskottet.
Från Handelskammaren gör vi 100-tals företagsbesök varje år och så gott som samtliga företagare vittnar om att kompetensförsörjningen är problematisk. Jönköpings län har högst andel förvärvsarbetare inom industri och logistik, men med små arbetsmarknadsregioner är den lokala kompetensen redan upplockad. Detta gäller såväl på bredd- som spetskompetens. Som landets fjärde största exportlän, med ett intressant och brett näringsliv som har potential att växa i regionens samtliga delar, är en väl utbyggd infrastruktur helt nödvändig för tillväxt.
SD är inte emot nya stambanor, men det förslag som ligger enligt Sverigeförhandlingen med ett nytt höghastighetsnät anser de inte är ekonomiskt försvarbart att investera i. Detta då det skulle riskera att helt nödvändig upprustning av befintlig och annan ny infrastruktur trängs undan. Sverige har sedan lång tid tillbaka en underhållsskuld på väg samt järnväg och det är viktigt att även den befintliga infrastrukturen ses över. Under samtalet med Angelica Lundberg och Patrik Jönsson blir det tydligt att vi är överens om att en eventuell finansieringen måste läggas utanför befintlig budget. Även projektledningen av den nya stambanan bör ses över, men också tekniken som används. Genom detta skulle det kunna öppnas upp för resursbesparingar.
Under samtalet med SD tas även teknikskiftet upp, till såväl elbil som elflyg. Dessa omställningar är nödvändiga för att vi ska kunna nå klimatmålen – tekniken finns redan på plats. Från Handelskammaren kan vi dock konstatera att de nämnda teknikerna inte kommer kunna ersätta förflyttning av en mängd människor och därmed skapa den vidgning av arbetsmarknadsregioner som en stabil, snabb järnvägsförbindelse skapar.