Man skulle kunna beskriva Sanna Bygg som ett byggbolag med tjänster inom bygg, arkitektur och samordning. Men själva föredrar de att säga att de skapar minnen för livet, med en vision att förändra byggbranschen.
Vi stämmer träff med Sannas vd och affärsutvecklare Christopher Lobsien och bilden av ett lite annorlunda byggföretag växer fram. Han berättar att han vill förändra byggbranschen:
– Byggbranschen är rätt traditionell med stort fokus på att leverera produkter. För oss handlar det mer om att utgå från kundens behov och skapa en upplevelse. Och Minnen.
Mötet med människor i fokus
Flexibilitet och vilja att tänka nytt genomsyrar företaget som under åren har breddat sitt tjänsteutbud till att nu också omfatta rittjänster, arkitektur och även inredning och möblering om man så önskar. För vem har sagt att ett byggbolag bara ska leverera den produkt som kunden beställt? På Sanna vill man gärna tänka lite större och är mån om att verkligen förstå kundens behov och för att kunden ska få ut så mycket som möjligt av sin budget.
– För oss ligger fokus på att möta människor och få dem att känna sig trygga. Och att förstå deras behov. Genom att vara lyhörda kan vi matcha kundens behov och budget snarare än att exempelvis bygga om ett helt kök som kunden först efterfrågat. Vi ställer oss alltid frågan vad kunden egentligen efterfrågar. Kanske kan vi göra en enklare köksrenovering och samtidigt renovera fler ytor i bostaden som kunden uttryckt önskemål om.
Sannas varumärkesresa
Christopher är snickare i grunden och kom till Sanna Bygg för sex år sedan. Då hade han arbetat många år inom försäljning och marknad i olika roller. Egentligen kände han sig rätt klar med byggbranschen, men såg potentialen hos Sanna som stod för ett stort kundfokus, kunskap om arkitektur och en genuin känsla.
– Jag såg att det fanns mycket att bygga vidare på, men det gäller ju att kunderna förstår och känner det vi vill stå för. Därför startade vi vår varumärkesresa häromåret.
Christopher beskriver det som ett långsiktigt förändringsarbete där teamet och människorna står i fokus.
– Det gäller att ha ett fungerande team där alla känner sig trygga. Fokus måste alltid ligga på människor och relationer. Det är det som skapar affärer.
Utmanar branschen
För att våga utmana och tänka nytt krävs mod och en smula kaxighet.
– Alla branscher har sin vardag och sätt att arbeta. Men vill man få in nya tankesätt och jobba med innovation måste man våga pusha gränser, ifrågasätta varför vi gör saker på ett visst sätt och omvärdera sitt synsätt.
Att få möjlighet att nätverka och utbyta erfarenheter med företag inom helt andra branscher är något Christopher ser fram emot som ny medlem i Handelskammaren.
– Jag vill utmana branschen på flera olika sätt. Vi utgår alltid från våra värderingar och vårt ”varför”. Det är utgångspunkten för att skapa framgångsrika affärer.
Och Sannas ”varför” är glasklart. De skapar minnen för livet.
SOM MEDLEM ÄR DU MED OCH STÄRKER JÖNKÖPINGS LÄNS NÄRINGSLV
Vill du stärka ditt företag och samtidigt vara med och påverka näringslivets framtid i Jönköpings län? Som medlem i Handelskammaren i Jönköpings län får du tillgång till nätverk och kunskap, men du blir också en del av vårt arbete att stärka regionens konkurrenskraft.
Läs mer om fördelarna med ett medlemskap.