Handelskammaren har som remissinstans lämnat ett remissyttrande gällande Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022—2033 och 2022—2037. Inriktningsunderlaget ska ligga till grund för en ny nationell plan för infrastruktur. I svaret har Handelskammaren ett skarpt näringslivsperspektiv och lyfter fram flera områden.
Handelskammaren Jönköpings län har i sitt remissvar bland annat pekat på följande:
- Det behövs ett beslut för ett sammanhängande system för den nya stambanan mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Sverigeförhandlingen med centrala stationslägen i Tranås, Jönköping och Värnamo ska gälla.
- Finansiering av nya större investeringar läggs utanför budget och plan för underhåll och upprustning av befintlig infrastruktur.
- Den befintliga järnvägen ska rustas upp och moderniseras. Den kommer vara fortsatt viktig för såväl godstransport som för regional persontrafik.
- Kopplingen och sambanden till de internationella stråken, noderna och satsningarna behöver finnas med betydligt mer, både som motiv och som prioriteringsgrunder för infrastruktursatsningar.
Att satsa på en utbyggd och väl underhållen infrastruktur är avgörande för vårt näringslivs framtid. Hög nyttjandegrad och eftersatt underhåll har dock lett till att det krävs rejäla satsningar för att nå en rimlig standard på såväl vägar som järnväg,
säger Annika Cederfeldt, ansvarig för näringslivspolitisk utveckling hos Handelskammaren Jönköpings län.
Med den nya stambanan nås en stor samhällsnytta i form av att städer utvecklas med nya bostäder och etableringar av företag. Dessutom kan kontinenten nås på rimlig tid på ett hållbart sätt och gods kan transporteras hela vägen från kund till leverantör utan att göra avkall på miljö. De övriga satsningar som måste prioriteras i den nationella planen gällande järnväg i vår region är elektrifiering av Y:et, det vill säga Jönköping-Vaggeryd-Värnamo samt Nässjö-Eksjö och upprustning samt elektrifiering av Nässjö-Vetlanda.
Vägar som lyfts fram i remissvaret är Riksväg 26, även kallad Nissastigen. Hastigheten är där sänkt till 80 km/h vilket påverkar näringslivet i Gislaved och Gnosjö kommun negativt genom en minskad arbetsmarknadsregion. Vägen behöver breddas, göras mötesfri och få viltstängsel.
Infrastruktur och kompetensförsörjning går hand i hand. Utan det ena finns det inte förutsättningar för det andra. Infrastruktursatsningar påverkar företags tillväxt. Att investera i infrastruktur innebär mycket stora kostnader, men att ignorera dessa kostar mycket mer i förlorade arbetstillfällen, ökad samhällsutveckling och välfärd,
säger Helena Zar Vallin, vd Handelskammaren Jönköpings län.
Har ni frågor om Handelskammarens arbete eller de frågor vi driver, tveka inte att höra av er! Våra dörrar står alltid öppna för diskussioner.