Den 1 januari 2021 började det handels- och samarbetsavtal att tillämpas som den brittiska regeringen och EU-kommissionen kommit överens om.
Förslag på avtal mellan EU och Storbritannien – Regeringen.se
Handels- och samarbetsavtalet innebär:
- I tullhänseende att Storbritannien kommer att behandlas som ett land utanför EU. Det innebär att tullkodexen kommer att tillämpas i handeln med Storbritannien och det kommer därmed att ställas krav på tullformaliteter som exempelvis att lämna tulldeklarationer vid import och export.
- Avtalet innehåller bestämmelser som innebär att ingen tull tas ut under förutsättning att varan uppfyller villkoren för att anses ha ursprung enligt avtalet och att detta kan styrkas. Det ursprungsintyg som kommer att användas är en ursprungsförsäkran som skrivs på en faktura eller på en annan handling som beskriver varorna i tillräcklig detalj så att de kan identifieras.
Du behöver ett Rex-nummer
Företag som ska exportera ursprungsvaror från EU behöver ansöka om att bli registrerad exportör (Rex) och få ett Rex-nummer för att kunna upprätta ursprungsförsäkringar för sändningar till Storbritannien om varornas värde är över värdegränsen 6 000 euro. Den som redan har registrerat ditt företag behöver inte registrera dig på nytt.
Du ansöker om registrering hos tullverket.
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. På deras web finns aktuell information om hur frihandelsavtalet mellan EU och Storbritannien kommer att fungera.
Kommerskollegium importera och exportera
Här hittar du avtalets delar i korthet, hur du handlar med varor och tjänster och digitala frågor.
CE-märkning blir UKCA-märkning i Storbritannien
UKCA-märket (United Kingdom Conformity Assessed) ersätter CE-märkningen i Storbritannien.
Om ditt företag exporterar produkter till Storbritannien måste varorna nu i många fall märkas med det nya brittiska produktmärket UKCA.
Fri rörlighet för personer
Viktiga förutsättningar för personer som ska bo och arbeta i Storbritannien eller resa dit efter Brexit.
Storbritanniens tulltaxa 2021
Storbritanniens tullsatser som kommer att tillämpas vid import av varor till Storbritannien från den 1 januari 2021.
Efter Brexit – vilken myndighet kan svara på vad?
Områden som kan komma att förändras efter den 1 januari 2021.
Tullverket informerar om Brexit.
Brexit – för företag som inte tidigare handlat med länder utanför EU
Behöver du rådgivning angående hur ditt företag ska agera i samband med Brexit?
Här hittar du kontaktuppgifter till några av Handelskammarens medlemmar som du har möjlighet att kontakta i olika frågor.
PwC
- PwC kan bistå med rådgivning om moms och tullkonsekvenser av olika varuflöden till och från UK, dvs ska bolaget momsregistreras och hur ska varorna hanteras tullmässigt. Frågor om distanshandel och E-handel till privatpersoner. PwC kan bistå vid ansökan om momsregistrering och EORI-nummer i UK mm.
Tax & Legal Services: Johan Wahlgren
Direkt 010-2124090, Mobil 0709-291609, johan.wahlgren@pwc.com
Insatt
- Insatt hjälper er med att se över såväl befintliga som nya avtal med anledning av Brexit. Många gånger är det avgörande att få till justeringar eller tillägg för att affären ska flyta på som parterna har avsett vid avtalets ingående. Insatt tar gärna på sig rollen som bollplank i kommande avtalsförhandlingar och kan även hjälpa till med övriga generella frågor och åtgärder kopplat till export och import, samt tullhantering av varor efter Brexit.
Jurist: Julia Sander
Telefon: 073-620 01 27, julia.sander@insatt.com
Glimstedt
- Glimstedt har erfarenhet av områden som kan påverkas av Brexit, t.ex. arbetsrätt, immaterialrätt och offentlig upphandling. De har även kontakter med advokater i Storbritannien som kan bistå på plats. Glimstedt hjälper företag att granska befintliga avtal och leveransbestämmelser, bistår med rättslig rådgivning kring bolagsrättsliga frågor och företagstransaktioner, samt överföring av personuppgifter och konsekvenser när Storbritannien blir ett tredje land enligt GDPR.
Advokat: Maria Karlsson
036-306742, maria.karlsson@glimstedt.se
Advokat: Martin Ågren
036-306738, martin.agren@glimstedt.se
Aspen International Freight Limited
Recommendations in the following areas:
- Documentation requirements import and export.
- Arranging transport: what you need to know – what has fundamentally changed?
- Import procedures into the U.K: what does this means for the importer? For example PVA – Postponed VAT Accounting.
- Trade of goods between the EU and U.K. post BREXIT and classification of products.
- General International Freight enquiries.
Director: Mike Webster
+44 (0) 203 918 0500, +44 (0) 7887 735447, mike.webster@aspenfreight.com