DEBATTARTIKEL. Nu får det vara slut med allt taktiserande mellan partierna när det gäller höghastighetsbanorna! Sveriges motorvägar översvämmas av långtradare. Tågen kommer inte fram på grund av att banorna är så överbelastade att underhållet inte hinns med. Godstågen går långsamt eftersom de alltid får stiga åt sidan för persontågen! Och en del av er politiker tvekar om behovet av nya banor! Och ni tvivlar på samhällsnyttan!
Titta på beräkningen av samhällsnyttan. Det är viktigt att fatta beslut på vetenskap och erfarenhet. Man talar om att höghastighetsbanor är robust samhällsekonomiskt olönsamma. Beräkningen som hänvisas till bygger på en ökning i resandet med tåg på bara 14 procent! När X2000 infördes ökade resandet med 100 procent! Mälarbanan ökade resandet med 700 procent och Pågatågen har ökat resandet med 900 procent. Bron över Öresund är redan fullbelastad och har varit så en tid.
Gör om beräkningen av samhällsnyttan och ge klartecken till byggandet. Och var inte så kortsiktiga att ni beslutar om tågbanor som är avsedda för mindre än 325 km/tim. Vid högre fart uppnår man större samhällsnytta och dessutom minskar underhållskostnaderna enligt Trafikverket. Att högre fart på tågen påverkar viljan att ta tåget vet jag av erfarenhet från Frankrike i slutet av 80-talet då de redan hade tåg som gick i 350 km/tim. Där de gick slogs flyget ut!
Finansieringen av 10-15 miljarder kronor per år i cirka 15-20 år kan inte vara en belastning när det gäller en investering som kommer att ge en rejäl skjuts åt svenskt näringsliv. Särskilt inte med den finansiella ställningen som Sverige har i dag. Nu gäller det att utnyttja tillfället för att öka arbetsmarknadsregionernas storlek och därmed säkra kompetensförsörjningen!
Bygg ut nu! Om varför Sverige måste satsa på moderna spår.
Sten Norinder, Ordförande Handelskammaren Jönköpings län