I förra veckan hade vi på Handelskammaren en digital medlemsträff med några av länets största banker: Danske Bank, Nordea, Swedbank, SEB, Handelsbanken och Länsförsäkringar. Syftet var att stämma av bankernas läge, vad de möter från sina företagskunder och även gemensamt blicka framåt för att spåna om viktiga stöd och insatser efter den mer akuta krisen.
Från de företag som Handelskammaren möter framhålls ofta att bankerna varit ett bra stöd i det akuta läget med personliga kontakter, positiv inställning till amorteringsfrihet och så vidare. Samtliga banker har mycket uppsökande kontakter med sina kunder för att både kolla läget, men också för att ge stöd och råd.
Andelen företag som ansökt om lån för att klara krisen med framför allt likviditeten är något lägre än vad man förväntat, vilket även Handelskammarens undersökningar visar. Incitamentet till att låna sig ur en den här typen av kris är lågt.
”Jag upplever att bankernas gemensamma engagemang och ambition att stötta företagen i den här krisen är tydlig. Situationen vi befinner oss i kräver gemensamma insatser från såväl ägare, offentlig sida som banksektorn. Därför är det mycket uppskattat och bra med den här typen av dialog som Handelskammaren initierat”, säger Daniel Karlsson, företagsansvarig på Danske Bank.
Vid träffen lyftes bland annat att fortsatt stöd för kostnadsreducering behövs för att fler företag ska klara sig ur en mer långvarig kris, att reglerna kring koncernbidragen och korttidspermittering behöver utredas och att mer satsning på infrastruktur bör göras för att stärka näringslivet nu och framåt. Roligt att höra det stora engagemang och nära samarbete som finns bland länets banker för näringslivet i länet!